PageRank är Googles opinionsundersökningsresultat. Låt mig förklara. Google vill inte bara leverera relevant sökresultat till sina användare, utan även kvalitativt resultat; det är lättare att skriva en relevant text än att skriva en kvalitativ text. Vi har tidigare beskrivit hur Google avgör om en sida är relevant. Men hur kan en robot avgöra huruvida en sida har kvalité; om dess information och fakta är korrekt, om den är underhållande eller om den verkligen svara på frågan som söktes svar på? Svaret är att det kan inte roboten. Det som istället revolutionerade sökmotorn i slutet av nittiotalet var att Google kom på den geniala iden att låta Internetanvändarna själva rösta på den sida man uppskattade. Folkopinionen brukar ju ha rätt, tänkte Google-folket och konstruerade systemet PageRank.

PageRank analyserar länkar

PageRank är ett system som räknar och analyserar länkar mellan webbsidor. När en besökare hittar en uppskattad webbsida så händer det ofta att besökaren skapar en länk till den sidan, för att rekommendera den till andra eller för att dokumentera den som en resurs för eget behov. Har inte besökaren en egen hemsida så kanske länken skapas från ett diskussionsforum eller annan interaktiv webbplats (där besökare kan påverka innehållet). Googles patenterade system räknar alltså med att bra webbsidor får många inkommande länkar. PageRank är en skala mellan 0-10 där 10 betyder att sidan har enormt många inlänkar. Redan PageRank 5 är mycket bra – de flesta når inte så långt.

PageRank-systemets Begräsningar

Principen för PageRank är altså genealiskt enkel, och uppenbarligen fungerar systemet, eftersom de flesta tycker att Google levererar det bästa sökresultatet. Men visst har det sina begränsningar. Den största begränsningen ligger förstås i att det fortfarande handlar om en robot. Det är svårt för en robot att skilja mellan en spontan länk som är skapad med tanken ”kolla här vicken bra sajt jag hitta’ om sistaminuten resor”, och en länk som är skapad med tanken ”jag länkar Berra så länkar han tillbaks till mej”. Behöver jag säga att webmasters har visat stor uppfinningsrikedom i att skaffa inlänkar till sina egna webbplatser? Google har det här året året upprättat en funktion där man kan anmäla sajter som tar betalt för utlänkar, eftersom Googles bedömning grundar sig på att alla länkar är naturliga. Men trots allt, systemet fungerar hyfsat bra, och ingen tycks komma på något bättre.

Länk från sida med hög PageRank ger mer kraft

I Googles värld så är det inte demokrati i den meningen att varje röst är lika mycket värd. Nej, det är avgrundsvid skillnad på om ”rösten” kommer från Dagens Nyheter eller från Pelles personliga hemsida på pelle92z.passagen.se. Det beror inte på att Pelle har mindre omsättning än DN, utan det handlar om att DN själva har fler inkommande länkar än Pelle har till sin hemsida. En länk från en sida med hög PageRank ger alltså mer skjuts till din sidas PageRank än vad en länk ger från en sida med låg PageRank.

Länk från relevant sida ger mer kraft för specifikt sökord

Inlänkens betydelse för din webbsidas position i SERP beror inte bara på länkens ”tyngd” enligt principen ovan. Det handlar också om den länkande sidans relevans för det specifika sökord som sökmotoranvändaren söker med (din egen sidas relevans behandlar vi här). Om din sida handlar om falukorv, och du får en länk från en sida som handlar om falukorv, så hjälper denna länk mycket mer för ditt resultat på Google än en länk från en sida som handlar om båtar. Principen är ganska enkel; en högkvalitativ sida om båtar skulle inte länka till en sida om falukorv.

 

Läs vidare: Strategi för länkbygge

Uppskattar du denna resurs? Citera gärna, men ange källa och länka hit med en SEF-länk.

[wp_ad_camp_3]