Fönster ger irrelevant sökresultat hos Google
Söker du efter fönster så ska du inte använda sökmotorn Google. Använd istället någon av konkurrenterna Yahoo eller Altavista som ger relevanta resultat. Söker du hos Google efter fönster så listas på sökresultatets första två sidor åtta webbplatser som (2 maj 2007) över huvud taget inte innehåller ordet fönster.
Självklart förväntar man sig av en sökmotor att det ord man söker åtminstone skall förekomma på den sida som sökmotorn föreslår som ett relevant resultat för din sökning. På sökmotorresultatets två första sidor förväntar man sig inte bara att ordet skall förekomma, utan ordet borde även finnas i titel och rubriker. Detta fungerar väl hos Yahoo och Altavista, men hos Google lyckas man alltså lura användaren totalt. Googles argument är att ordet fönster finns i källkoden på dessa åtta sidor. Men vem bryr sig om det? Vi sökmotoranvändare är väl inte intresserade av vad som finns i källkoden! Vi söker efter webbplatser som handlar om fönster. Andra sökmotorer levererar detta. Skärpning Google!
Detta har åtgärdats av Google. Det handlade om att första två sidorna i SERP bara innehöll myndigheters sidor, därför att ordet ”fönster” ofta förekom i deras länkars titel-attribut. I nästan varje länks titel har man ”denna länk öppnas i ett nytt fönster”, och trots att ordet fönster inte ens fanns på sidan (i texten) så spammades hela SERP ner av dessa sidor. Det handlade förstås om domäner med hög trust, men det var ändå intressant att se hur stor vikt Google lade vid länkars title-attribut. Nu har man som sagt ändrat på detta. Det var förstås min bloggpost som fick Google att ändra sig :))