Internetmarknadsföring på sex sätt
Precis som det låter handlar Internetmarknadsföring om olika sätt att marknadsföra produkter, tjänster eller idéer på Internet. Jag roar mig ikväll med att lista olika sätt att göra detta.
Jag utesluter medvetet företeelsen ”hemsidan som säljstöd”, d.v.s. en hemsida som endast används som stöd till någon form av offline-säljmetod, och koncentrerar mig här enbart på metoder för att fånga upp, attrahera och omvandla Internetanvändare till kunder.
Sex metoder för Internetmarknadsföring:
- Köpta sökord (sponsrade länkar)
- Enkelt och effektivt sätt att presentera din produkt/tjänst precis där folk söker den – i sökmotorns resultatlista.
- Sökmotoroptimering
- Långsiktig strategi för att presentera din produkt/tjänst där folk söker den. Inger större förtroende än köpta sökord och blir billigare i längden.
- Bannerannonsering
- Bygg ditt varumärke genom att visa din logotyp på noggrant utvalda webbplatser. Bli associerad med starka varumärken i relevanta branscher. Kräver allt större kompetens för att fungera effektivt i detta oerhört annonsintensiva media.
- Affiliate partners
- Betala refererande länkpartners efter prestation; per förmedlat besök eller per fullbordat köp. Resurskrävande att bygga upp men kostnadseffektivt i längden.
- E-postmarknadsföring
- Effektivt sätt att hålla kontakt med och vårda sina befintliga kunder, informera om nya produkter, kampanjer etc.
Och den sjätte och absolut viktigaste pusselbiten i en fungerande Internetmarknadsföring är:
- Säljande och varumärkesstärkande landningssidor
- Stärk varumärket genom att erbjuda interaktivitet, feedback och community-känsla.
- Skapa goodwill genom att bjuda på information och know-how.
- Var enkel och tydlig. Gör det enkelt för kunden att köpa.
Dessa metoder måste kombineras med resultatanalys och uppföljning. Ett statistikverktyg för trafikanalys är oumbärligt. Med det kan du se vad besökarna gör efter att de hamnat på din webbplats. Tar du väl hand om den nya besökaren eller lämnar besökaren webbplatsen direkt? På vilka sidor tappar besökaren intresset? Förstår besökaren var han/hon ska gå vidare? Allt detta kan webbanalysen visa dig, och små justeringar på en landningssida kan avgöra om besökaren vänder tillbaka till Google eller blir en trogen kund.
Jag kommer att fortsätta i de kommande inläggen med att ge utförligare beskrivningar av varje metod i listan ovan. Sedan länkar jag härifrån till respektive inlägg. Prenumerera på RSS-flödet så att du inte missar fortsättningen!
Lämna ett svar