Youtube för marknadsföringVisste du att YouTube är världens 4:e största sökmotor? I januari besöktes YouTube av mer än 100 miljoner tittare.

Utnyttja YouTube för din marknadsföring genom att ladda upp en video som beskriver din produkt eller en instruktionsvideo med värdefulla tips till dina kunder. Dela med dig av din know-how, vinn goodwill och stärk ditt varumärke. Om du kan få folk att ranka din video så kan du driva trafik till din hemsida och få nya kunder.

Ranka högt på Youtube

Youtube är alltså en sökmotor vilket betyder att du måste tänka på hur folk söker. Se till att titeln är både beskrivande och innehåller sökordet som du tror att folk använder för att hitta en video med detta innehåll. Titeln ska vara en mening, inte en massa keywords, och den ska verkligen beskriva videons innehåll. Använd ordet ”video” i titeln – det ökar chansen för träffar från Google.

Interagera

Youtube är inte bara en sökmotor – det är ett community. För att få aktivitet runt din video så behöver du vara aktiv i communityt, kommentera andras videor, använda ”videosvar” och dela din video med andra.

Länka från videons beskrivning

I fältet för videons beskrivning kan du placera väl valda länkar till din hemsida/blogg. Men som alltid, tänk på användarna först och främst. Länka på ett relevant sätt som känns värdefullt för användaren.

Ranka högre på Google genom att visa videoklippet på din hemsida/blogg

Google favoriserar sidor som innehåller video framför likvärdiga sidor utan video. När Google ska avgöra vilken av två likvärdiga innehållssidor som ska hamna högre i SERP, och den ena förstärker innehållet med en video, så är det förstås rimligt att den värderas högre. Mark Robertson på ReelSEO berättar här om hur du kan få dina video thumbnails att hamna högt i Googles universalsök.

[wp_ad_camp_3]